هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آزمون_سنجش_مهارت‌های_اجتماعی_نوجوانان_ارزیابی_تعامل_همدلی_و_ارتباط_مؤثر

آزمون مهارت‌های اجتماعی نوجوان یکی از ابزارهای مهم در روان‌شناسی رشد و تربیت است که برای ارزیابی توانایی نوجوان در برقراری ارتباط مؤثر، همکاری با دیگران، همدلی، مسئولیت‌پذیری و کنترل هیجان‌ها طراحی شده است. این آزمون به متخصصان، والدین و مشاوران کمک می‌کند تا میزان آمادگی اجتماعی و کیفیت تعامل نوجوان با محیط اطراف را بسنجند.

مهارت‌های اجتماعی از عناصر بنیادین رشد شخصیتی و موفقیت اجتماعی در دوران نوجوانی هستند. این مهارت‌ها شامل رفتارهای کلامی و غیرکلامی است که موجب ایجاد روابط سالم، حل تعارض، و درک متقابل در جمع می‌شود. نوجوانانی که از مهارت‌های اجتماعی بالاتری برخوردارند، معمولا اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند، در گروه‌های دوستانه و مدرسه تعامل مؤثرتری نشان می‌دهند و کمتر دچار مشکلات رفتاری یا انزوای اجتماعی می‌شوند.

آزمون مهارت‌های اجتماعی نخستین بار بر پایه نظریه‌های گلدشتاین و گیل‌فورد در زمینه یادگیری اجتماعی توسعه یافت. هدف از طراحی آن، شناسایی نقاط قوت و ضعف در رفتار اجتماعی نوجوانان و ارائه بازخوردی دقیق برای بهبود ارتباطات بین‌فردی بود. امروزه این آزمون در مراکز مشاوره مدارس، کلینیک‌های روان‌شناسی، و طرح‌های پژوهشی مربوط به سلامت روان نوجوانان مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین مزایای این آزمون، ارائه دیدی دقیق نسبت به مهارت‌هایی مانند گوش دادن فعال، شروع و حفظ مکالمه، همدلی، مشارکت در گروه، حل مسئله اجتماعی و ابراز احساسات است. بر اساس نتایج آزمون، مشاور می‌تواند برنامه‌های آموزشی یا تمرین‌های مهارتی مناسب را برای رشد اجتماعی نوجوان طراحی کند.

اهمیت آزمون مهارت‌های اجتماعی در این است که به نوجوان کمک می‌کند خودآگاهی بیشتری نسبت به نحوه تعاملش با دیگران پیدا کند، رفتارهای سازگارانه‌تری بیاموزد و در نتیجه مسیر موفقیت تحصیلی، شغلی و عاطفی خود را هموار سازد. به همین دلیل، این آزمون نه‌تنها ابزاری روان‌سنجی بلکه ابزاری آموزشی و پیشگیرانه نیز محسوب می‌شود.

1.تا چه اندازه در فعاليت هاي جاري و يا گروهي بطور مناسب بدون اينكه كسي به شما بگويد،شركت مي كنيد؟
2.تا چه اندازه مقررات ناعادلانه كلاس درس مورد سوال قرار مي دهيد؟
3.تا چه اندازه از ديگران براي شركت در فعاليت ها دعوت مي كنيد؟
4.تا چه اندازه تكاليف كلاسي را در محدوده زماني تعيين شده انجام مي دهيد؟
5.تا چه اندازه به همسالان خود در انجام تكاليف كلاسي به طور داوطلبانه كمك مي كنيد؟
6.تا چه اندازه تكاليف كلاسي را درست انجام مي دهيد؟
7.تا چه اندازه از وقت خود درحالي كه منتظر كمك است
8.تا چه اندازه با همسالان خود بدون اجبار همكاراي مي كنيد؟
9.تا چه اندازه از راهنمايي هاي معلم خود پيروي مي كنيد؟
10.تا چه اندازه از وقت آزاد خود استفاده مناسب مي كنيد؟
11.تا چه اندازه آسان با ديگران دوست مي شويد؟
12.تا چه اندازه عقايد همسالان خود براي فعاليت هاي گروهي مي پذيريد؟
13.تا چه اندازه درباره خود در موقع مناسب ابراز اظهارات مثبت انجام مي دهيد؟
14.تا چه اندازه به فشار و اجبار همسالان پاسخ مناسب مي دهيد؟
15.تا چه اندازه به اذيت و آزار همسالان پاسخ مناسب مي دهيد؟
16.تا چه اندازه در صحبت با همسالان پيش قدم مي شويد؟
17.تا چه اندازه از همسالان به طور مناسب تمجيد مي كنيد؟
18.تا چه اندازه خشم خود را در موقعيت تعارض آميز با همسالان كنترل مي كنيد؟
19.تا چه اندازه ايده هاي خود در موقعيت تعارض آميز براي جلب موافقت ديگران تغيير مي دهيد؟
20.تا چه اندازه معلم خود را زماني كه فكر مي كنيد بطور ناعادلانه اي با شما برخورد داشته است، را درجريان قرار مي دهيد؟
21.تا چه اندازه خشم خود را در موقعيت تعارض آميز با بزگترها كنترل مي كنيد؟
22.تا چه اندازه انتقادات ديگران را مي پذيريد؟
23.تا چه اندازه مزاحمت هاي همكلاسي ها هنگام انجام تكاليف كلاسي را ناديده مي گيريد؟
24.تا چه اندازه به مراقبت از ديگران علاقه مند هستيد؟
25.تا چه اندازه از ديدن گريه يا درد ديگران ناراحت مي شويد؟
26.تا چه اندازه به همكلاسي هايي كه تازه به كلاس ملحق شده اند، كمك مي كنيد؟
27.تا چه اندازه از مشكلات ديگران احساس تأسف و تأثر مي كنيد؟
28.تا چه اندازه براي كساني كه خوشبختي كمتري دارند، احساس نگراني و دلسوزي مي كنيد؟
29.تا چه اندازه از بدشانسي و بدبختي بعضي از همكلاسي ها احساس آشفتگي مي كنيد؟

دیدگاهتان را بنویسید